Pages

Sunday, February 11, 2007

Kanton

Shenzhen on fantastinen, uuden ajan suurkaupunki Etelä-Kiinassa. Pitäisi keskustella tästä AS:n kanssa. Hän on juuri palannut sieltä. Miltä se näytti? Miltä se tuntui? Kaupunki on suunniteltu pitkälti autoilijoiden ehdoilla, mutta metroa laajennetaan, eikä hetkeäkään liian aikaisin.

Shenzhen on Kiinan ensimmäinen erikoistalousalue. Sen väestö on kasvanut 25 vuodessa yli 30-kertaiseksi. Nyt siellä asuu lähes 11 miljoonaa ihmistä, mutta vain kymmenesosalla on kaupungin “kansalaisuus”, pysyvän asukkaan status. Kuuntelin mielenkiinnolla esitelmää erikoistalousalueista Helsingissä. Tilaisuus järjestettiin muutama viikkon ennen Helsinki IST 2006 tapahtumma. IST:n yhteydessä meillä oli vieraita Pekingistä. Pinta-alaltaan Shenzhen on vajaat 2000 neliökilometriä, alle kolmannes Uudenmaan 6400 neliökilometristä. Paljon väkeä on pakattu pienelle pinta-alalle. Taloudellinen toiminta on kiihkeää. Siellä tuotetaan Nokian puhelimia ja Apple iPohdeja, ehkä myös iPhoneja.

Shenzenin metro, uusin Kiinan suurkaupunkien neljästä metrosta, on virtaviivainen, siisti ja nopea. Kaikki matkustajat kulkevat joko rfid-sirulla varustetulla matkapassilla tai automaateista ja kioskeista saataville rfid-”pelimerkeillä”. Tapasimme Helsingissä Octopus –nimisen RFID matkalipun valmistajan. Onkohan samainen hongkongilainen yritys rakentanut maksujärjestelmän Shenzeniin?

”Portti avautuu passia tai rahaketta vilauttamalla ja ulosmenoportti nielaisee kertamatkan rahakkeen, mutta palauttaa matkapassin”, minulle kerrotaan. ”Samanlainen, ja jopa samannäköinen metro toimii myös lähikaupungissa, Kantonissa.”

Shenzhenissä on vasta kaksi metrolinjaa. Kaupungin moottorikatujen tungoksesta päätellen metroa on syytä laajentaa nopeasti.

Post a Comment